7 клас Хімія



11.12.2023

Тема: Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.

(число та тему записати)

переглянути, та зробити короткий конспект уроку.




Записати: Відносну молекулярну масу позначають Мr i обчислюють за хімічною формулою речовини.


Завдання: читати § 18 с.105 – 106, № 133, №134



06.11.2023

Тема: Маса атома. Атомна

 одиниця маси. 

Відносні атомні маси

 хімічних елементів.

(число та тему записати)



Переглянути відео




14.02.2022

Урок 34. Озон. Проблема чистого повітря.

Домашнє завдання: Ознайомитися з

матеріалом конспекту.  Підготуватися до

 контрольної роботи. Тема: Кисень

 

Озон

Озон  утворюється з кисню під час грози, при окисненні смоли хвойних дерев і під дією сонячного випромінювання. У лабораторії його отримують в озонаторах. За звичайних умов озон — безбарвний (у товстих шарах — блакитний) газ із запахом, важчий за повітря. Озон є отруйним. Він згубно діє на бактерії і застосовується для знезараження повітря і питної води.

Озон є у двох шарах атмосфери: у тропосфері — поблизу поверхні Землі та у стратосфері — на висоті приблизно 40 км. Залежно від цього озон може бути корисним або шкідливим для всього живого

Молекула O3 нестійка і за достатніх концентрацій у повітрі за нормальних умов мимовільно за кілька десятків хвилин. перетворюється на O2 з виділенням тепла. Підвищення температури і зниження тиску збільшують швидкість переходу в двоатомний стан. За великих концентрацій перехід може мати вибуховий характер.

3 O2  →  2O3

Контакт озону навіть з малими кількостями органічних речовин, деяких металів або їх оксидів різко прискорює перетворення.

У присутності невеликих кількостей HNO3 озон стабілізується, а в герметичних посудинах зі скла, деяких пластмас або чистих металів озон за низьких температур (-78 °С) практично не розкладається.

Озон — потужний окислювач, набагато більш реакційноздатний, ніж двоатомний кисень. Окислює майже всі метали (за винятком золота, платини та іридію) до вищих ступенів окислення. Окиснює багато неметалів. Продуктом реакції в основному є кисень. Наприклад:

1). Взаємодія озону з оксидами

NO  +  O3   = NO2  +  O2 

2 NO2  +  O3  =  N2O5  +  O

 

2). Взаємодія озону з гідрогеном

H2  +  O3   =  H2O  +  O2 


Застосування озону.

1.      Використовується у хімічному синтезі, для стерилізації води, для дезінфекції й дезодорації повітря, вибілювання тканин, паперу, мінеральних масел тощо…

2.      Медичне застосування

Застосування озону ґрунтується на його сильній окиснювальній дії і стерилізаційній дії. Під його впливом гинуть не лише бактерії, а й грибки та віруси. Дослідження властивостей озону також показали, що озон можна використовувати в медицині для лікування та профілактики багатьох захворювань. Цей метод називається. озонотерапією.

3.    Застосування рідкого озону

Давно розглядається застосування озону в якості високоенергетичного і разом з тим екологічно чистого окислювача в ракетній техніці. Загальна хімічна енергія, що вивільняється під час реакції згоряння за участі озону, більша, ніж для простого кисню, приблизно на одну чверть (719 ккал/кг). Більшим буде, відповідно, і питомий імпульс.

У рідкого озону більша густина, ніж у рідкого кисню (1,35 і 1,14 г/см3 відповідно), а його температура кипіння вища (-112о C і - 183 оC відповідно), тому в цьому відношенні перевага в якості окислювача в ракетній техніці більша у рідкого озону. Однак перешкодою є хімічна нестійкість і вибухонебезпечність рідкого озону з розкладанням його на O і O2, при якому виникає детонаційна хвиля, рухається зі швидкістю близько 2 км/с, і розвивається руйнівний детонаційний тиск більше 3·107 дин/см2 (3 МПа), що робить застосування рідкого озону неможливим при нинішньому рівні техніки, за винятком використання стійких кисень-озонових сумішей (до 24 % озону). Перевагою такої суміші також є більший питомий імпульс (ПІ) для водневих двигунів, порівняно з озон-водневими.

 Проблема чистого повітря

Повітря, яким ми дихаємо, — це суміш газів: азоту (78%), кисню (21%), благородних газів (1%). У повітрі можуть бути й інші компоненти: вуглекислий газ, водяна пара, пил, чадний газ, оксиди сірки та азоту, озон, сотні інших хімічних сполук.

Склад повітря залежить від місцевих умов — місто це чи село, розташоване воно поблизу промислового гіганта чи в заповіднику; від рельєфу і клімату місцевості, погодних умов (напрямку і сили вітру, температури). Він може коливатися від майже повної відсутності шкідливих домішок до такої їх концентрації, яка становить загрозу для рослин і тварин, а також для життя і здоров’я людей.

Атмосферне повітря змінюється під впливом природних і техногенних чинників. Серед природних чинників — виверження вулканів, ураганні вітри, зливи. Та в сучасному світі склад повітря змінюється передусім під впливом господарської діяльності людей.

Наприкінці XX століття учені виділили особливий клас хімічних сполук, які назвали супертоксикантами (від лат. «super-» — посилена дія і грец. «toxicon» — отрута).

Найвідомішими супертоксикантами є діоксини, що утворюються під час спалювання поліетилену, пластику, інших синтетичних матеріалів.

Супертоксиканти поширюються переважно через атмосферу, відтак з дощами потрапляють у ґрунти. Далі вони «мандрують» харчовими ланцюгами до людського організму. Діоксини виявлено в жировій тканині та печінці мешканців розвинених країн світу. Встановлено, що і найвіддаленіші куточки Землі забруднені супертоксикантами. Навіть найменша їх концентрація негативно впливає на гормональну, нервову і репродуктивну системи людини. Вчені дійшли невтішного висновку: супертоксиканти загрожують існуванню людини як біологічного виду.

Але хоч супертоксиканти є найбільш небезпечними у перспективі, на сьогодні основними хімічними забруднювачами вважають: вуглекислий, чадний, сірчаний гази, вуглеводневі сполуки, оксиди азоту й озон.

Вуглекислий газ

Вуглекислий газ відіграє суттєву роль у процесі фотосинтезу (утворення зеленими рослинами органічних речовин з вуглекислого газу, води і мінеральних речовин під дією світлової енергії).

Вуглекислий газ не отруйний, інакше продавці морозива, наприклад, могли б отруїтися, адже сухий лід — це заморожений концентрат вуглекислого газу. Але він забруднює атмосферу, тому що спричиняє парниковий ефект.

Чи знаєш ти, що...

В останні 100 років спалюють дедалі більше вугілля, мазуту, інших видів палива. Тому концентрація вуглекислого газу в атмосфері зросла майже на 30%. І як наслідок — посилення парникового ефекту: вуглекислий газ і водяна пара утворюють над поверхнею Землі шар, який пропускає сонячні промені до Землі, але затримує повернення тепла назад в атмосферу

З парниковим ефектом пов’язують загрозу глобального потепління на планеті, що призведе до танення криги на полюсах, затоплення берегових територій, зниження продуктивності родючих земель.

Оксид вуглецю (чадний газ)

Чадний газ утворюється внаслідок неповного згоряння палива. Він дуже небезпечний— заміщує кисень у крові людини, і вона може отруїтися (вчадіти).

Концентрація оксиду вуглецю (СО) в повітрі

Концентрація CO (ppm*)

Наслідки перебування в атмосфері з підвищеною концентрацією CO

Концентрація CO в реальному житті

від 50 до 100

головний біль, погіршення самопочуття

10—75 ppm — на швидкісних автомагістралях у години пік

від 250

сильний головний біль, запаморочення, кома

25—400 ppm — в години пік у діловій частині міста

200—400 ppm — у накуреному приміщенні

від 750

смерть

*ppm — кількість частин СО на 1 млн частин повітря

Сірчаний газ. Майже всі корисні копалини — вугілля, нафта, газ, руди чорних і кольорових металів — містять сірку. Тому під час спалювання вугілля, нафтопродуктів, газу і виплавки металів утворюється сірчаний газ. Він є одним із найнебезпечніших забруднювачів атмосфери. Тривала дія навіть незначних його концентрацій спричиняє легеневі та шлункові захворювання. Сірчаний газ реагує з краплинами води, які є в повітрі, і перетворюється на сірчану кислоту, що підвищує кислотність опадів.

Оксиди азоту. Утворюються під час горіння при високих температурах. Містяться у викидних газах автомобілів. Високі концентрації оксидів азоту мають червоно-бурий відтінок. Через це дими заводів, які виробляють азотну кислоту і мінеральні добрива, називають «лисячими хвостами». Оксиди азоту, реагуючи з краплинами води, які є в повітрі, перетворюються на азотну кислоту, що підвищує кислотність опадів. Вони подразнюють дихальні шляхи людини, руйнують гемоглобін крові, знижують кров’яний тиск. Оксиди азоту — джерело утворення озону та інших елементів фотохімічного смогу.

Вуглеводневі сполуки. Містяться у випарах бензину, викидних газах автомобілів. У повітрі найчастіше є такі з них, як метан, пропан, бензол, толуол. Тривала їх дія на організм підвищує ризик онкологічних захворювань. За спекотної безвітряної погоди іноді виникає фотохімічний смог (від англ. «smoke» — дим і «fog» — туман) — у повітрі утворюється озон та інші речовини, що нагадують сльозогінний газ. Це найнебезпечніші компоненти смогу.

Встанови відповідність між екологічними явищами і причинами їх виникнення:

            1) фотохімічний смог;

            2) «озонові діри»;

           3) кислотні дощі;

           4) парниковий ефект;

           а) збільшення концентрації вуглекислого газу в атмосфері;

            б) викиди фреонів;

            в) забруднення атмосфери сірчаним газом і оксидами азоту;

            г) температурна інверсія;

            ґ) забруднення атмосфери вуглеводними сполуками і оксидами азоту.

Основними забруднювачами атмосфери є транспорт і промислові підприємства.

У сучасному світі склад повітря змінюється передусім під впливом господарської діяльності людей.

Забруднення атмосфери внаслідок діяльності людини призводить до таких негативних наслідків, як фотохімічний смог, «озонові діри», кислотні дощі, парниковий ефект.

 

________________________________

10.02.2022

Тема 33. Взаємодія кисню зі складними речовинами

(повне окиснення метану, гідроген сульфіду та ).

 

Повторення вивченого матеріал.

 І. «Незакінчені речення»


1. Хімічна реакція за участю одного реагенту з утворенням кількох продуктів реакції –

2. Поняття «каталізатор» увів вчений –

3. Речовини, які прискорюють хімічні реакції, але не входять до складу їхніх продуктів –

4. Біологічні каталізатори, які прискорюють хімічні реакції у живих організмах –      

5. Термічним розкладом перманганату калію кисень вперше добув –

6. Термічним розкладом меркурій(ІV) оксиду кисень добув –

7. Хімічна реакція за участю кількох реагентів з утворенням одного продукту реакції –

8. Складні речовини, утворені двома елементами, одним з яких є Оксиген –

9. Реакції речовин з киснем –

10. Реакції окиснення, що супроводжуються виділенням тепла і світла –

11. Способи збирання кисню –

12. В лабораторії кисень добувають розкладом –

 

ІІ. Дописати рівняння хімічних реакцій

Р + О2                                 С + О2

4В + 3О2 2 В2О3                Аl + О2

Nа + О2 →                               Мg + О2

Сu + О2                                Н2 + О2

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Взаємодія кисню із складними речовинами.


з метаном:

                        CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O

з гідроген сульфідом:
                        2H2S + 3O2 → 2SO2 + 2H2O

з глюкозою:
                        C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O

з етиловим спиртом:
                        С2Н5ОН + 3O2 → 2CO2 + 3H2O

з чадним газом: 
                        2CO + O2 → 2CO2


При горінні складних речовин утворюються оксиди хімічних елементів, що входить до складу складної речовини.

Виконайте завдання. Перетворити схеми реакцій на рівняння .

       

  СН4 + О2 → СО2 + Н2О

         С + О2 → СО2

         Н2 + О2 → Н2О


ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Дописати рівняння реакцій горіння, дати назву продуктам

         С2Н6 + О2

         Н2S   + О2

   Знайти масову частку Оксигену в оксидах, що утворилися.


ІV. Домашнє завдання.

1.    Повторити параграф 15, Вивчити §18,Виконати  №4-6, с.136.

2.     Складіть рівняння реакцій окиснення речовин:

 заліза, цинку, етилену (С2Н4).



_____________________________________________

07.02.2022

7 клас

Урок 30. Окиснення

(горіння, повільне окиснення, дихання).

Цілі уроку:

• розширити й поглибити знання учнів про оксиди як продукти горіння, процес горіння, повільне окиснення;
• пояснити умови виникнення та припинення горіння, механізм дії засобів пожежегасіння, заходи протипожежної безпеки в побуті й на виробництві;
• розвивати логічне мислення,
• розвивати вміння та навички:
1) розрізняти серед хімічних реакцій реакції розкладу та сполучення;
2) розставляти коефіцієнти на основі закону збереження маси речовин,
3) складати рівняння хімічних реакцій взаємодії кисню з простими речовинами;
4) складати формули бінарних сполук за валентністю;
5) розрізняти оксиди серед інших сполук, вказувати їх назви;
6) узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки;


 

Завдання 1

Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення:

1. Рb + О2 =РbО                                4. K+ О2 = K2O

2. ZnS + О2 = ZnO + SО2                     5. H2S + SО2 = S + H2О

3. Р2О5 + Н2 О= H34                    6. СaO + H2 О =Ca (OН)2


Види окислення

Розрізняють декілька видів реакцій окиснення, а саме: горіння, повільне окиснення, вибух.

З’ясуємо, чим вони відрізняються між собою.

1. Які хімічні реакції називають горінням? (Реакції окиснення, які супроводжуються виділенням тепла і світла називають горінням).

Так, дійсно, процес окиснення речовини, що супроводжується виділенням великої кількості теплоти і, як правило, світла, називається горінням. За часом це досить швидкий процес.

З усіх газів, що входять до складу повітря, тільки кисень підтримує горіння. Інтенсивність горіння залежить від концентрації кисню.. Якби в повітрі містилося 16 % кисню, то горіння неможливе. При збільшенні кисню до 30 %, складно загасити вогонь; усе живе на нашій планеті згоріло б у результаті всепоглинаючих лісових пожеж, які могла б загасити тільки дуже сильна злива.

У житті ми дуже часто зустрічаємося з горінням. Ми розпалюємо багаття в лісі, спалюємо природний газ або дрова в печі. Виділимо ознаки горіння.

Основні ознаки горіння:

• відбувається швидко;

• швидко виділяє велику кількість теплоти;  

• найчастіше супроводжується полум'ям.

Взаємодія речовин із киснем може відбуватися повільно, без помітного виділення теплоти. У цьому випадку вогонь не спостерігається. Такі реакції називають повільним окисненням. Наприклад, залізні предмети з часом вкриваються іржею — продуктом повільного окиснення металу киснем повітря. Якщо залізти у свіжий стіг сіна, то можна відчути теплоту та запах речовин, що виділяються під час пріння вологої трави. Скисання молока або соку також належать до таких реакцій.

Отже, повільне окиснення — це процес повільної взаємодії речовин із киснем без утворення полум'я та великої кількості теплоти.

Не слід забувати, що повільне окиснення здатне за певних умов перейти в горіння. Тліючий сірник, кинутий у лісі, може стати причиною великої пожежі. На підприємствах просочене машинним маслом ганчір'я, яке утворюється після обтирання верстатів, заборонено накопичувати в купах. Усередині такої купи процеси повільного окиснення з виділенням теплоти настільки підвищують температуру, що може відбутися самозаймання.

Ознаки повільного окиснення:

• відбувається повільно;

• теплота виділяється поступово;

• не супроводжується полум'ям.     

За деяких умов горіння відбуватися так швидко, що речовина вибухає. Це відбувається, якщо горюча речовина дуже подрібнена. Наприклад, борошно горючою речовиною назвати складно, але на борошномельних заводах відбувалися вибухи, коли подрібнене борошно, зависле в повітрі, вибухало від невеликої іскри. Вибухають суміші кисню з деякими газами. Суміш кисню з воднем у певних співвідношеннях називають гримучим газом. Він вибухає від найменшої іскри з утворенням води. Вибухати можуть суміші природного газу або вугільного пилу і повітрям. Тому необхідно стежити за справністю газових плит і трубопроводів. Шахти постійно провітрюються потужними насосами щоб щоб розвести до безпечних меж рудниковий газ (метан). Зазвичай тирса, просочена рідким киснем, стає вибуховою речовиною. Тому суміші пористих горючих матеріалів із рідким киснем використовують як вибухівку під час прокладання тунелів, будівництва дамб, видобування руди.

Основні ознаки вибуху:

• відбувається дуже швидко;

• енергія, що виділяється, призводить до руйнівних наслідків;

• супроводжується вибуховою хвилею та іноді короткочасним спалахом.

Всі процеси окиснення об’єднує те, що кінцевими продуктами є оксиди, як під час горіння, так і під час повільного окиснення чи вибуху.

3. Що називають оксидами? (Складні речовини, до складу молекули яких входить два хімічні елементи, один з яких - Оксиген).

4. Перелічите основні ознаки оксидів ( складні речовини, містять тільки два елементи, обов’язковим є Оксиген).


Завдання 2

Із запропонованих речовин виберіть оксиди. Поясніть свій вибір.

1. Дайте назву кожному оксиду.

СН4,   СО2,   Р2 О3,   SН4,  SO2,   СuO,   NaOН,   НCl,   Na2 O,   НOН.

2.   Умови виникнення та припинення горіння.

3.   Учитель тримає в руках зошит.

4.   З чого зроблений зошит? (Зошит зроблений з паперу).

5.    Чи горить папір? (Так).

6.   Отже зошит виготовлений з горючої речовини (речовини яка горить).

7.   Що треба зробити, щоб зошит загорівся? (Підпалити його).

Дійсно, щоб загорівся папір його необхідно підігріти до температури займання. Для кожної речовини э своя температура, за якої вона загоряється, наприклад, для дерева ця температура становить близько 270°С, для вуглецю — 350°С, для білого фосфору — близько 40°С, для азоту — близько 2500 °С.

8.   За яких умову треба зошит продовжуэ горіти? (Доступ повітря, до складу якого входить кисень). Речовина, що зайнялася, продовжує горіти при нормальному доступі кисню самостійно, оскільки під час горіння виділяється велика кількість теплоти, за рахунок якої поступово нагрівається і займається наступна порція речовини.

9.   Температура займання деяких речовин близька до кімнатної. Такі речовини спалахують на повітрі самостійно, без нагрівання. Це явище називають самозайманням. До самозаймистих речовин належить білий фосфор, тому його не можна тримати на повітрі, його зберігають під шаром рідини.

10.    Отже, що є умовами виникнення горіння? (Наявність горючої речовини, доступ кисню, досягнення температури займання).

11.    Що треба зробити щоб припинити горіння? (прибрати одну з умов: доступ кисню, знизити температуру).

12.   Які засоби гасіння вогню ви знаєте? (Вогнегасник, пісок, вода, покривало). Часто використовують воду. Вона перешкоджає доступу повітря й охолоджує предмет за випаровуванням. Є речовини, які не можна гасити водою − метали (калій, натрій), які взаємодіють із водою, це тільки посилить пожежу. Не можна гасити водою деякі органічні речовини, такі як бензин, гас. Вони легші за воду, спливають на поверхню та продовжують горіти, поширюючи полум'я на сусідні ділянки. Найефективніший спосіб гасіння полум'я, це запобігання доступу повітря за допомогою вогнегасників. У побуті використовуються кислотні або порошкові вогнегасники. У кислотних вогнегасниках вуглекислий газ утворюється в результаті хімічної реакції соди з кислотою. Із відкриттям вентиля стиснений під тиском СО2 надходить у зону горіння та перекриває доступ кисню до горючої речовини. Порошкові вогнегасники розкидають спеціальний порошок, який, потрапляючи в полум'я, розкладається з утворенням вуглекислого газу. Зазвичай СО2 швидко випаровується, але речовина встигає охолодитися й уже не загоряється знову. Крім того, для гасіння пожежі використовують азбестові ковдри чи пісок.

13.   У домашніх умовах, загасити предмети, які горять, або одяг, що загорівся на людині, можна накинувши, на них ковдру, шубу, килим або покривало та щільно загорнути, щоб припинити доступ повітря. Запропонувати людині впасти на підлогу і кататися по ній, поки вогонь не згасне.


І Складіть рівняння горіння та розставте коефіцієнти:

І варіант                                         ІІ варіант

1.       Са + O2 =…                                  3. Аl + O2 =…

2.       2. СН4 + O2 =… + СО                 4. Н2S + O2 =…+ SO 2,      4 б.

ІІ. Розставте коефіцієнти у схемах реакцій та вкажіть реакції розкладу та сполучення:

І варіант                                                 ІІ варіант

а) Аl2S3 + O2= Аl2О3 +SO2               г) С+ O2 =С02;

б) N205= NO2 + O2;                            д) КВr + С12 = КС1 + Вг2;

в) Рb + O2 bО;                                 є) КСlO3 = КС1 + О2.


Варіант 1

1. Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення:

1. Рb + О2 =РbО                               

2. ZnS + О2 = ZnO + SО2                                

3. 2Р2О5 + 6Н2О=4 H34                 

2. Із запропонованих речовин виберіть оксиди. СН4,   СО2,   Р2О3,   SН4SO3,    СuO,    NaOН,    НCl,     НOН

3. Складіть рівняння горіння та розставте коефіцієнти:

1) Са + O2 =…          

2) СН4 + O2 =… + СО                  

4. Розставте коефіцієнти у схемах реакцій та вкажіть реакції розкладу та сполучення:

а) Аl2S3 + O2= Аl2О3 +SO2          

б) N205= NO2 + O2;                      

в) Рb + O2 bО;                          

Варіант 2

1. Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення:

1. K+ О2 = K2O

2. H2S + SО2 = S + H2О

3. СaO + H2 О =Ca (OН)2

2. Із запропонованих речовин виберіть оксиди. Н2S,   SО2,   N2О3Cl2O7,   K2O,     LiOН,     НI,     BaO,     Н2O

3. Складіть рівняння горіння та розставте коефіцієнти:

1) P + O2 =…

2) Na2S + O2 =…+ SO 2,

4. Розставте коефіцієнти у схемах реакцій та вкажіть реакції розкладу та сполучення:

1) Cs+ O2 = Cs2O;

2) Fe + С12 = FeС13 +

3) NaNO3 = NaNO2 + 02.

Варіант 3

1. Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення:

1. Ba + О2 =BaО                                

2. 2CaC2 + 5 О2 = 2 CaO + 4CО2             

3. N2О5 + Н2 О= 2 HNО3          

2. Із запропонованих речовин виберіть оксиди. NН3,   SiО2,   SО3,   SН4NO2,    MgO,    CsOН,   PCl3,     Al2O3

3. Складіть рівняння горіння та розставте коефіцієнти:

1) Ga + O2 =…          

2) С2Н6 + O2 =… + СО2                

4. Розставте коефіцієнти у схемах реакцій та вкажіть реакції розкладу та сполучення:

а) CaC2 + O2= CaО  +CO2          

б) S03= SO2 + O2;                      

в) Ba + O2 =BaО;             

Варіант 4

1. Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення:

1). 2N2+ 3 О2 =  2N2O3

2). Na2O + Al2О3 = 2Na3AlO3

3). BaO + H2 О =Ba (OН)2

2. Із запропонованих речовин виберіть оксиди. Н4N2,   NО2,   P2О3Br2O5,   Rb2O,   Ca(OН)2,  НF,   MgO,    Н2SO4

3. Складіть рівняння горіння та розставте коефіцієнти:

1) Аl + O2 =…

2) Н2S + O2 =…+ SO 2,

4/ Розставте коефіцієнти у схемах реакцій та вкажіть реакції розкладу та сполучення:

1) С+ O2 =С02;

2) КВr + С12 = КС1 + Вг2;

3) КСlO3 = КС1 + 02.

Домашнє завдання: §18,  с.129-132

____________________________________ 

31.01.2022

Урок 30. Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання).

Опрацювати матеріал підручника § 18, конспекту уроку. Виконати завдання у наданому матеріалі.

Цілі уроку:

1) розрізняти серед хімічних реакцій реакції розкладу та сполучення;

2) розставляти коефіцієнти на основі закону збереження маси речовин,

3) складати рівняння хімічних реакцій взаємодії кисню з простими речовинами;

4) складати формули бінарних сполук за валентністю;

5) розрізняти оксиди серед інших сполук, вказувати їх назви;

6) узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки;

Що називають оксидами? Оксиди це − складні речовини, до складу молекули яких входить два хімічні елементи, один з яких - Оксиген.

Перелічимо основні ознаки оксидів:

- складні речовини,

- містять тільки два елементи,

- обов’язковим є Оксиген.


Виконання завдань

Кожному пропонується початковий капітал – невелика самостійна робота, яка передбачає максимальну кількість балів – 12.  За кожне вірно виконане завдання надається 3 бали.

Результати вашої роботи будуть оголошені на наступному уроці, після перевірки карток з набраним, протягом уроку “капіталом знань”.

 

Завдання 1

Із запропонованих тверджень виберіть вірні:

І варіант 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19.

ІІ варіант 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20.

 

1. Молекула кисню складається з двох атомів Оксигену.

2. До складу молекули озону входить три атоми Оксигену.

3. У природі кисень зустрічається тільки у вигляді сполук.

4. За розповсюдженістю у природі Оксиген займає ІІ місце.

5. За звичайних умов кисень безбарвний газ без запаху та кольору.

6. Кисень безбарвний навіть у твердому та рідкому стані.

7. Чистий кисень легший за повітря, тому завжди піднімається вгору.

8. Кисень добре розчиняється у воді.

9. Кисень у рідкому та твердому стані має парамагнітні властивості.

10. Кисень – метал.

11. Добути кисень в лабораторії можна розкладаючи складні речовини,

кі містять Оксиген.

12. Речовини, які прискорюють хімічну реакцію називають каталізаторами.

13. Кисень не підтримує горіння.

14. Хімічні реакції за участю кисню називають окисненням.

15. Якщо з декілька речовин утворюється одна реакцію називають розкладом.

16. Якщо з однієї речовини утворюється декілька, то реакцію називають сполученням.

17. В чистому кисні речовина горить більш активно.

18. Під час горіння утворюються оксиди.                                                   

19. Оксиди містять 2 елементи, один з них Оксиген.

20. У складі оксиду Оксиген завжди пишеться на першому місці.

 

Завдання 2.

Виправ помилки. Учням пропонуються речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити.

1. До складу молекули кисню входить три атоми Оксигену… .

2. За звичайних умов кисень – безбарвна рідина, яка не має кольору та смаку…                                                                                                

3. У природі Оксиген зустрічається тільки у вільному стані...               

4. За розповсюдженістю у природі Оксиген займає ІІ місце після Гідрогену…                                                                                                 

5. Кисень не підтримує горіння…

6. У газоподібному та рідкому стані кисень має парамагнітні властивості…                                                                

7. За звичайних умов кисень легший за повітря…

8. Добути кисень у лабораторії можна, розкладаючи прості речовини, які містять Оксиген…                                                                      

9. Якщо з однієї речовини утворюється декілька, то реакцію називають сполученням…                                                                          

10. Що називають явищами?    

11. Чим фізичні та хімічні явища відрізняються між собою?

12. Давайте з’ясуємо, до яких явищ належать: іржавіння заліза та утворення попелу? Що об’єднує ці два явища? Чим вони відрізняються один від одного?                                                     

 

 

Завдання 3.

 

Варіант 1. Дайте відповідь про горіння, окиснення, повільне окиснення, вибух, оксиди.

Варіант 2. Які хімічні реакції називають окисненням? Наведіть 2 приклади.

 

Завдання 4

 

Із запропонованих хімічних рівнянь виберіть реакції окиснення: Розставте коефіцієнти у рівняннях.

 

        Варіант 1                                                  Варіант 2

1. Рb + О2bО                                       1. K+ О2 = K2O

2. ZnS + О2 = ZnO + SО2                              2. H2S + SО2 = S + H2О

3. Р2О5 + Н2 О  = H3PО4                         3. СaO + H2О =Ca (OН)2

4. СаСО3 = СаО + СО2                            4. СаО = Са + О2.

5. K2O + Н2 О  = KOH                            5. Li2O + Н2 О  = LiOH

6. SO2 + О2 = SО3                                     6. KNO3 = KNO2 + O2

Визначте реакції розкладу                    Визначте реакції сполучення


Домашнє завдання: 

читати §18,  с.129-132, виконати завдання, які наведені у презентації. Завдання повинно бути виконане акуратно

Виконану роботу можна здавати у школу на вахту по понеділкам з 10 до 11 годин.

Роботу на Viber  не присилати. Зараховано не буде

Комментариев нет:

Отправить комментарий